افسانه کوروزوکا

میخواهم شما را با نوع متفاوتی از زیبایی شناسی آشنا کنم. شما را به دنیایی ببرم که در آن مفاهیمی چون موسیقی، ریتم، رقص و درام با آنچه که ذهن مدرن و غربی شده ما با آن خو کرده متفاوت است. برای این ذهن کانالیزه شده متصلب شکسته شدن ساختارهای مرسوم و بدیهی ممکن است در ابتدا عجیب، غیرقابل پذیرش و یا مضحک بنماید. اما شما را توصیه میکنم به صبر و پایداری! با گذار از فاز انکار و مجادله زیبایی و عمق این جهان ناشناخته شما را هم مجذوب خواهد کرد! پس در خواندن این پست صبر پیشه کنید و جور دیگری ببینید!  ممکن است در جریان این سفر (که اتفاقن سفری بسیار جدی است!) در برخورد با این زیبایی شناسی ناساز و نامتفارن به خنده بیافتید، مسخره کنید، یا فحشی هم نثار من کنید. خیلی هم خوب! تا میتوانید بخندید! اما گوشه ذهنتان حواستان به این ذهن انعطاف ناپذیر باشد که دارد با شکسته شدن ساختارهای محبوبش در پرده طنز و تحقیر مقابله میکند!

اگر حاضرید شروع کنیم!

***

تئاتر نوه (Noh) یکی از قدیمیترین و پیچیده ترین سبک های نمایش در جهان است. اشکال اولیه آن به صورت نقالی گروهی ادعیه و قصص مقدس بودایی بوده است. به تدریج نوه صورت پیچیده تری به خود گرفت و به شکل مجموعه ای از موسیقی، ماسک ها، اجراها و رقص ها، و سیر داستانی دراماتیک درآمد. قدیمیترین آثار باقیمانده از نوه متعلق به قرن سیزده میلادی است. اما نوه شکل گیری و انسجام خود به صورتی که الان میشناسیم را مدیون Kan’ami و فرزندش Zeami است. شوگون سوم خاندان آشیکاگا (نیمه قرن چهارده میلادی) فردی هنردوست و حامی ادبیات بود. Zeami که در زمان شوگون جوان هنوز کودکی خردسال بود برای اولین بار نوه را در بارگاه شاه اجرا کرد. شوگون عاشق هنر وی شد و قیمومیت او را بر عهده گرفت.  تقریبن اکثر نمایشنامه های باقیمانده به نوعی توسط و یا تحت تاثیر کارهای Zeami نوشته شده اند. هرچند پس از چند سال Zeami مغضوب شوگون بعدی شد و به جزیره ای دوردست تبعید شد. اما دامادش متون باقیمانده از وی را جمع آوری کرد و رسم نوه را برای نسل های بعد حفظ نمود.

صحنه پردازی نوه ساختار مشخص و از پیش تعیین شده ای دارد. همه بازیگران حتی آنان که نقش زنان را بازی میکنند مرد هستند. بازیگران نقش زنان حتی تظاهر به زن بودن هم نمیکنند و تصور نقش زنانه بر عهده تخیل تماشاچی است! در ابتدای بسیاری از نمایش ها نقش اول بر عهده راوی یا شاهد است که به وسیله گروهی از همخوانان همراهی میشود. همه نمایش ها حداقل یک نقش دارند که توسط بازیگری که صورت خود را با ماسک پوشانده اجرا میشود. بازیگری نوه حرفه ای است که نسل اندر نسل در خانواده ها منتقل میشود و بازیگران به طور سنتی در رشته خود تخصص می یابند. مثلن افرادی نسل اندر نسل برای بازی در نقش راوی یا رقصنده یا گروه همخوان تربیت میشوند و بازی در نقش دیگر را خلاف رسوم خانوادگی میدانند. در کنار صحنه گروهی از نوازندگان حضور دارند که فلوت و سازهای ضربی مینوازند. موسیقی نوه عجیب و غریب و وهم آلود است.

گوش جان میسپاریم به داستان کوروزوکا

***

داستان کوروزوکا (Kurozuka)

خلاصه داستان:

یوکئی راهبی بودایی است که به اتفاق شاگردانش مشغول خودسازی و روزه داری هستند. روزی گروه راهبان به منطقه دوردستی در شمال در دامنه کوه آداتارا (فوکوشیمای کنونی) میرسند. آفتاب غروب کرده و هوا تاریک شده است. گروه به کلبه ای فقیرانه در میان جنگل میرسند. پیرزنی بسیار مسن در کلبه زندگی میکند. با وجود اصرار فراوان یوکئی برای کسب اجازه از زن وی به راهبان اجازه ورود نمیدهد، چرا که زندگی در آن کلبه فقیرانه را کسر شان راهبان میداند. از آنجا که گروه جای دیگری برای اطراق شبانه ندارد یوکئی باز به پیرزن اصرار میکند و وی سرانجام میپذیرد.

در خانه وسیله عجیبی توجه یوکئی را جلب میکند و از زن از چیستی آن میپرسد. زن میگوید که این چرخ نخ ریسی است. پیرزن همانطور که طرز کار با چرخ را به راهبان نشان میدهد از بداقبالی خود و کارمای ناساز و گذرانی جهان مویه میکند. شب از نیمه میگذرد. پیرزن به راهبان میگوید که باید برای جمع آوری هیزم به جنگل رود. اما راهبان باید قسم بخورند که به هیچ عنوان به اتاق خواب پیرزن نگاهی نیاندازند.

همچنان که راهبان در انتظار بازگشت پیرزن هستند یکی از شاگردان یوکئی با وجود مخالفت وی توان کنترل حس کنجکاوی خود را نمیابد و نیم نگاهی به اتاق می اندازد. در آنجا با انبوهی از اجساد تل انبار شده مواجه میشود. پیرزن در واقع هیولایی است که شایعه حضور وی در کوروزوکا دهان به دهان چرخیده است.

پیرزن به محض آنکه متوجه میشود که رازش فاش شده است به صورت هیولا تغییر شکل میدهد و به دنبال گروه راهبان می افتد. همانطور که هیولا به سمت راهبان حمله میکند تا آنها را بخورد یوکئی و گروه به خواندن ادعیه مشغول میشوند. قدرت دعا هیولا را ضعیف میکند و سرانجام در طوفان شبانه ناپدید میشود.

***

حالا اگر آماده اید فیلم نمایش را ببینید. اما به نکات زیر توجه کنید.

۱-خلاصه داستان برای درک موضوع کافی است. اما اگر متن کامل نمایشنامه را میخواهید از اینجا بخوانید.

۲-همانطور که گفتیم میتوانید بخندید یا بگریید. اما در عین حال سعی کنید در حال و هوای وهم آلود موسیقی فرو بروید و در ترس راهبان شریک شوید. پس از اندکی موسیقی را همچون صدای آواز درختان و خش خش باد در جنگلی مرموز خواهید یافت که توسط هیولایی شیطانی تسخیر شده است.

۳-ترجیحن فیلم را کامل ببینید. اگر سریع جلو بروید همه جایش مثل هم است و چیزی دستگیرتان نمیشود! پس یک ساعتی از وقت خود را برایش کنار بگذارید تا نتیجه حاصل شود!!

***

***

منابع:

http://en.wikipedia.org/wiki/Noh

http://www.the-noh.com/en/plays/data/program_035.html

http://www.amazon.com/Japanese-No-Dramas-Penguin-Classics-ebook/dp/B002XHNO74/ref=sr_1_1?s=books&ie=UTF8&qid=1390498527&sr=1-1&keywords=japanese+no+dramas

یک پاسخ to “افسانه کوروزوکا”

  1. ali Says:

    کتاب عجایب المخلوقات نسخه خطی فارسی مصور را از کجا میشه پیدا کرد ؟؟؟

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s


%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: