رسانه ملی- ما به هم نزدیکیم

۱- اهمیت رسانه ملی رو دست‌کم نگیرید. اون دوستانی که روزی روزگاری در این بازاریابی‌های هرمی بودند میتونن از مهارتی که کسب کردن برای یک حرکت اجتماعی مثبت استفاده کنند. من معتقدم رای احمدی‌نژاد خیلی کم‌تر از اونیه که در نظرسنجیها نشون داده میشه. و فکر میکنم اصلاح‌طلبا به درستی سیاست دو مرحله ای کردن انتخابات رو در پیش گرفتند. در نتیجه در شرایط فعلی مقایسه بین کروبی و موسوی راه به جایی نمی‌بره. هرکدوم از این دو با مقداری هم‌پوشانی بخشی از جامعه رو به صحنه میارن. مهم رای سلبی برای کم شدن رای رقیبه. ببینم میتونین اونو در مرحله اول حذف کنین!! اینجا هم زیباست.

۲-سالهاست که توجه ما به شکاف بین طبقه روشنفکر و فرهنگی از یک طرف و طبقه به اصطلاح عامی و معمولی در جامعه ایران جلب شده.  این دو گانه عوامگرایی-نخبه‌گرایی مخصوصن در دوران انتخابات شدت میگیره و ما ناخودآگاه کاندیداها رو بر اساس میزان موفقیتشون در جلب نظر عوام (که از نظر ما با پول و ارزانی راضی میشوند) و نخبگان (که با آزادیهای اجتماعی و دموکراسی خرسندند) ارزیابی میکنیم. تلویزیون و رادیو به عنوان رسانه تاثیرگذار بر عوام، و روزنامه‌ها و اینترنت به عنوان رسانه‌های خواص مطرح میشوند.آقایان هم این رو فهمیده‌اند! طبیعتن صاحبان رسانه‌های عوام از ملک خود به خواص نمی‌دهند و از طرف دیگر راه ارتباطی طبقه متوسط رو با سانسور و فیلترینگ می‌بندند. و این وسط کیه که تاثیر رسانه رو بر ساختن فکر مردم (چه عوام و چه نخبه) ندونه. اصلن شاید بشه گفت بدون رسانه دموکراسی شکل نمی‌گیره و انتخابات در حد یک ritual ملی نزول می‌کنه (چیزی که سالهاست به مذاق خیلی‌ها خوش آمده!)

در این چند روز تلاشهای متعددی رو دیدم از طرفداران اصلاح‌طلبها برای ارتباط تلفنی و چهره‌به چهره در نبود رسانه رسمی و محدودیت شدید رسانه‌های اینترنتی. ارزش این کار رو دست‌کم نگیرین. با وجود همه اون شکافها و فاصله‌هایی که همه بهشون واقفیم، ما نزدیک تر از اون چیزی هستیم که به نظر میرسه. استانلی میلگرام Stanely Milgram در دهه ۷۰ نشون داد که در شبکه‌های روابط انسانی ارتباطات خیلی نزدیک‌تر از اونیه که فکر میکنیم! اون مطالعه‌ای رو در امریکا انجام داد با این هدف که دو فرد که به طور تصادفی از یک جامعه انتخاب میشن چقدر احتمال داره همدیگه رو بشناسن. اون نشون داد که در کشور امریکا همه افراد به طور متوسط با ۵.۵ تا ۶ فاصله همدیگه رو میشناسن! این پدیده به نام Small World Phenomenon یا پدیده جهان کوچک شناخته میشه. از اون سالها تا الان این ۵ تا ۶ فاصله از هم در شبکه‌های ارتباطی مختلف در جوامع مختلف نشون داده شده، و تقریبن میشه گفت در هر جامعه‌ای فاصله متوسط میان کل افراد جامعه یه عددی در همین حدوده (با مقداری تغییر بر حسب شرایط). پیام اخلاقی این مطلب اینه که ایرانیها به طور متوسط با ۵ تا ۶ فاصله همدیگه رومیشناسن.

شما>برادرتون>دوست برادرتون>همسر دوست برادرتون>همکلاسی همسر دوست برادرتون> همکار همکلاسی همسر…>همه مردم ایران!

اهمیت رسانه ملی رو در حرکتهای اجتماعی دست‌کم نگیرین!

رسانه ملی

2 پاسخ to “رسانه ملی- ما به هم نزدیکیم”

  1. نیشگون بایگانی وب‌نوشت » وای وای وای، کاندیدای من کوش؟! Says:

    […] بعضی‌ها یه کم هوشمندانه‌تر عمل می‌کنن و مثلاً از اثر تبلیغات سینه به سینه حرف می‌زنن. روشی که خودش مبتنی بر یک شبکهٔ اجتماعیه (و […]

  2. سمیرا Says:

    این سیستم ارتباط نزدیکی با لاست داره به نظر، یا برعکس. به هر حال من به شدت موافقم به خصوص که چند روز پیش به عینه تجربه ش کردم!!
    دلمان هم تنگ شده ضمنا:)

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s


%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: