صوفيانه!

دوستان امر فرمودند impulse منفي صادر نكنم! منم كمپبل مينويسم و خاك‌بازي نمي‌كنم!

اگه يادتون باشه و اصلا متن انگليسي رو خونده باشين جوزف كمپبل داستان شيعه رو با بحث زجر نكشيدن شهيدان و عروج اونها به آسمان تموم ميكنه و ميگه كه بعضي از فرقه‌هاي شيعه حتي شهادت رو شيرين و گوارا ميدونن…

من يه ترجمه غير دقيق و به مضمون از ادامه فصل درمعرفي جريان رازورانه مهم ديگه اسلام يعني صوفي گري كردم:

…اما از نظر صوفيان مفهوم زجر كشيدن يه مفهوم واقعي و لازمه تصفيه روحه. صوفي‌گري ريشه درقرآن نداره و محمد به‌وضوح زندگي سخت‌گيرانه و زاهدانه رو
تقبيح كرده. اسلام به مانند يهوديت ازدواج و بچه‌دار شدن رو پس از ختنه شدن (يعني مناسك تقديم كردن ارگان جنسي) واجب ميدونه. ايده اوليه صوفيگري ممكنه از رهبانان
مسيحي نستوري و
monophysite مسيحي كه در صحراهاي عربستان صومعه داشتند {و احتمالا يكيشون به نام بحيرا همونيه كه محمد رو در كودكي كشف كرد-رضا!} و يا حتي بوداييان گرفته شده باشه. در قرن دوم بعد از اسلام اولين نمونه صوفيان كه «به تقليد مسيح» پشمينه (صوف) به تن ميكردن پيدا ميشن{در مورد مفهوم لغوي صوفي بعدا بيشتر صحبت ميكنم}. و در همين زمانه كه اولين نمونه‌هاي تكرار ذكر و حالت خلسه سماع ديده ميشه.

نخستين جريانات صوفي‌گرانه نه بخاطر عشق بلكه بخاطر ترس از خدا بود. ولي در اوايل قرن دومه كه مفهوم عشق الهي توسط رابعه شاعره و عارف صوفي‌مسلك مطرح ميشه.

اين قانونيه كه صحتش به تجربه اثبات شده كه وقتي راست‌ديني از هم گسسته ميشه جريانات پنهاني و رازورانه به هم مي‌پيوندن. همه تلاش راست‌ديني حفظ و بقاي جريان اجتماعي غالبيه كه در پرتو اون آحاد انسانها و رفتارهاي دينيشون معني پيدا مي‌كنن، و در دفاع از اونه كه همه تغيير مسيرها از اين جريان انحراف ناميده ميشن و يا تغيير داده ميشن و يا نابود ميشن.
برخلاف راست‌ديني رازوري و عرفان
mysticism دست روي بخشهايي از ذهن انسانها ميذاره كه در نوع بشر مشتركن و تك‌تك انسانها ميتونن اونو تجربه و درك كنن.

اين تضاد جامعه و تك‌تك انسانها (كه اولي بوسيله راست‌ديني تغذيه ميشه و دومي بوسيله رازورزي و عرفان) برخلاف شرق دور و هند دريهوديت و اسلام (كه اولي بر پايه يه سري قوانين قبيله‌اي بنا شده و دومي بر اساس مجموعه‌اي از قوانين مشخص نازل شده) بسيار واضحه.

به نظر ميرسه رابعه اولين كسي باشه كه از تشبيه شراب براي مستي عشق الهي و جام براي روح يا كالبد بشري استفاده ميكنه. بعد از اون بايزيد بسطامي اين مفاهيم رو به صورتي كاملا هندي در مياره و ميگه: «من شراب و مست و ساقيم، خدا با زبان من سخن ميگه و من دراون فنا شدم، من از كالبد بايزيدي خود مانند مار بيرون خزيدم و ديدم كه عشق و عاشق و معشوق يكي هستند». اين جملات رو با سخنان آشتاواكرا ساميتاي هندي مقايسه كنيد: «عجب از من! آفرين بر من! من آن معصوم پاكم كه دانش و داننده و دانسته
در من به يك جا گردآمده‌اند».

چنين سخناني اگرچه در هند پذيرفته شده بود ولي در اسلام خطرناك مينمود! بطوريكه وقتي سركرده بعدي سالكان حلاج سربرآورد و كوس «انا الحق» زد بر دار شد. جالبه كه الگوي عارفانه حلاج مسيح بود نه محمد! و وقتي دار را كه براي او برپا شده بود ديد به سبك الگوي خود فرياد زد: «پروردگارا اين مردمان براي به دار زدن من آمده‌اند. آنها را ببخش.
چون اگر آنچه را به من نشان دادي به آنها نشان داده بودي چنين نمي كردند و اگر آنچه را از آنها پنهان كردي از من نيز پنهان نموده بودي چنين زجري متحمل نميشدم. شكر بر آنچه دادي و بر آنچه ندادي!»

…ادامه داره

3 پاسخ to “صوفيانه!”

  1. امیر Says:

    بحیرا عالی بود! جزو لیست جستجوم بود… اگه شد بیشتر بنویس ازش
    پ.ن: پینتر نصب شد؟ از کارات بذار تو بلاگ..

  2. رضا Says:

    خوب خواستم كارت راحت بشه! ضمنا اگه يه جاي ديگه‌اش هم ترجمه كردي بده بذارم رو وبلاگ! ضمنا در مورد شب تا صبح و اين حرفا: تو كه هر شب ظاهرا تا صبح بيداري. اين چيزي كه من گفتم خيلي براي تو يكي فرقي نميكنه!
    ياد يه جوكي افتادم! به يكي ميگن ميخواي چيكاره بشي؟ ميگه به شغلاي مختلف فكر كردم. همه شون خوبن غير از رهبر شدن. ميگن چرا. ميگه چون پيشرفت نداره تو كارش!

  3. آفتاب Says:

    میبینم که … من جون می کنم تا این متنو کلمه به کلمه ترجمه کنم واسه خودم، شما ترجمه شو مفت و مسلم میذاری این جا!

پاسخی بگذارید

