ستاره صبح

«…وقتی گیلکمش تاج خود را بر سر نهاد ایشتر شکوهمند سر بالا گرفت. زیبایی گیلگمش را دید و گفت: گیلگمش نزد من بیا و داماد من باش! […] بگذار من عروس تو و تو شوهر من باشی. برای تو گردونه ای از سنگ لاجورد مهیا می کنم. با چرخهای طلا و دسته های مسی و دیو های قدرتمند طوفان به جای قاطران بارکش…»

در این قسمت داستان ایشتر شکوهمند داره مثلا گیلگمش رو فریب می ده و کلی وعده و وعید!

«گیلگمش پاسخ داد: در مقام همسری تو اینک چه می توانم پیشکشت کنم؟ چه پوششی برای تنت؟ چه غذایی برای خوردنت؟ چگونه می توانم غذای خدایی را فراهم کرده و ملکه آسمان را سیراب کنم؟! فراتر از آن! پس از ازدواج با تو چه بر سر من می آید؟ عاشقانت تورا همچون منقل آتشی می دانند که به خاکستر نشسته- دری که مانع باران و توفان نیست…قیری که حامل خود را به سیاهی می کشاند- مشک رخنه داری که حامل خود را خیس می کند- ..کفشی که پوشاننده خود را می لغزاند- …کدامیک از عاشقانت را برای همیشه دوست داشته ای؟ کدامیک از چوپانهایت برایت همیشه دلپذیر مانده اند؟ به من گوش فرا ده تا قصه عاشقانت را حکایت کنم…»

در این قسمت گیلگمش حکایت های بیچارگیها و شور بختیهای عاشقان ایشتر را روایت می کند و به ایشتر جواب رد می دهد.

ایشتر خشمناک به نزد پدر می رود و اجازه آزاد کردن گاو آسمانی را می گیرد. همانکه بلاهایی را که قبلا در موردشان حرف زدم سر گیلگمش و انکیدو میآورد.

ایشتر الهه باروری، شهوت و جنگ در سومر و بابل باستانه. و در افسانه های سومری یکی از خطرناکترین و در عین حال جذاب ترین اونها. داستان عشقش نسبت به تموز چوپان و بلاهایی که سرش می آد یکی از معروفترین داستانهای سومریه. نماد ایشتر astrate سیاره زهره است و شاید ishtar با star یا ستاره هم ریشه باشه.

جالب اینجاست که قرنها بعد برای نخستین بار در کتاب Isaiah در تورات وقتی صحبت از قدرت خدا(یهوه) در شکست دادن دشمنان میشد به ستاره صبح به عنوان یکی از کسانی که خداوند اونو شکست داده اشاره میشه (و شاید از نظر نمادین مقایسه ای بین خورشید و ستاره صبحه که با طلوعش نورش رو نابود می کنه). و از ستاره صبح با صفت lucifer یا «حامل نور» یاد میشه. صفتی که بازهم قرنها بعد شاید به اشتباه و شاید در جریان همون تغییرات و مقتضیاتی که گفتیم به نام شیطان متولد میشه…

یک پاسخ to “ستاره صبح”

  1. آفتاب Says:

    عالی بود رضا! عالی! ترسیدم!

پاسخی بگذارید

